Pozo de las Nieves over Soria

Inverse profile [Profile] Profile
Map [Full screen]
Loading map....

Denne løypen går opp til Pozo de las Nieves, Gran Canarias høyeste punkt. På veien sykler man forbi El Barranquillo de Andrés/Soria og tar bakveien opp til Ayacata, samlingsstedet for syklister før de siste, harde kilometrene opp mot toppen.

Ruten går fra San Agustin/Maspalomas langs kysten på den gamle hovedveien GC-500 til Arguineguín (den første store norske kolonien). Rett før Arguineguín er det skiltet med sykkelvei mot Soria på GC-505, og man følger skiltingen til man kommer til El Barranquillo de Andrés, en liten småby oppe i fjellene. Her er det ikke mulig å komme særlig lenger (asfalten går over til grus/stein i Soria, 2 km lenger fremme), så man tar til venstre mot Cruz de San Antonio. Hittil har stigningen vært på rundt 8% i snitt; nå blir den 9% med maksimum på rundt 20%.

På toppen tar man til høyre mot Ayacata/San Bartolomé. Her kan asfalten etterhvert bli ganske dårlig, men det er veiarbeid på gang og det blir forhåpentligvis bedre med tiden. Turen går nå gjennom Parque Rural Del Nublo, et naturreservat oppkalt etter Roque Nublo ("skysteinen"), en monolitt på over 80 m som er synlig fra veien når man nærmer seg Ayacata.

I Ayacata kan man enten ta en pause eller kjøre videre oppover. Her slynger veien seg igjen opp bratte bakker. Ved Roque Nublo er det på grunn av turistene endel kiosker, så der kan man få seg litt vann eller noe å spise om man ikke stoppet i Ayacata. Skiltene peker nå mot Pozo de las Nieves, men etter man har forsert disse bakkene er det fremdeles et stykke med barskog og deretter enda flere bakker før man er fremme.

Veien tilbake går via Ayacata, men her tar man til høyre på GC-60 og følger denne til San Bartolomé de Tirajana. Denne veien er det mest nedoverbakke, men i San Bartolomé må man motstå fristelsen til å bare sykle videre nedover mot Santa Lucia og heller holde til høyre mot Fataga. Der går det litt oppover før det igjen bærer nedover dalen mot Maspalomas på GC-60. På vei nedover passerer man et museum dedikert urbefolkningen på Gran Canaria for de som ønsker å få med seg litt kultur.

I Maspalomas kjører man over GC-1 (motorveien) og deretter GC-500, som man følger tilbake til start.

Route data

Lowest point11 m
Highest point1954 m

Comments

Be the first to add a comment to this route
Your name
Ride dateIf you have already ridden this route, you can fill in the date you did so here. This will help other users determine if your experiences still apply. Fill in the date with this format: M/d/yyyy
Comment
To verify that you're a normal user and not a spam robot, please enter the two words from the image below in the text box. If you cannot read the words, click the refresh button (the upper button of the three buttons next to the text box) to get new words.