Gran Canaria rundt

Profile [Inverse profile] Profile
Map [Full screen]
Loading...
Loading map....

Løypa rundt Gran Canaria følger kysten det meste av veien og krysser noen halvhøye fjell. På sørsiden av øya finnes det fine og relativt lite trafikkerte veier å kjøre på, men på nordsiden er det få alternativer til motorveiene.

Med utgangspunkt i Maspalomas starter vi vestover på GC-500 og følger den forbi Puerto Rico til Puerto Mogan, hvor GC-200 overtar. Her begynner også bakkene med to små fjelloverganger på de neste 16 kilometrene, med høyeste topp på ca 650 moh.

Etter disse to klatringene følger en lang nedoverbakke mot San Nicolas og siste mulighet for å bunkre med mat og vann før vi kjører opp den lengste og tyngste bakken på turen. Her blir det klatring og svette i 9 km og 6% stigning i snitt.

Deretter blir terrenget mer opp-og-ned frem til Agaete på nordvesttuppen av øya, hvor det flater ut og veien blir mer motorveiaktig. Til tross for skiltene som sier med tekst at dette er en motorvei, er det ikke en ordentlig motorvei og det er ikke forbudt for syklister noen steder på veien til Las Palmas. Trafikken kan bli tett likevel, så pass på.

En liten advarsel: hvis man blir stoppet av Guardia Civil (de hvite og grønne politibilene) mens man sykler på en ordentlig motorvei hvor sykling er forbudt, blir sykkelen din konfiskert med mindre du kan bla opp boten på flere hundre euro på stedet.

I Las Palmas må man gjøre et valg. Vi kjørte av motorveien og fant veien ned gjennom bygatene til østkysten, men man kan fortsette rett frem gjennom tunnelen og havne på østkysten mer direkte. Uansett ender man på GC-1, som på dette stedet er en travel, seks-felts hovedvei, men fremdeles ingen motorvei. Utenfor Las Palmas finnes det en tunnel man må gjennom som er skiltet forbudt for fotgjengere, men ikke syklister. Forstå det den som kan, men det er hvertfall ikke forbudt.

Når man kommer ned til Telde kan man svinge av motorveien som vi gjorde og fortsette i innlandet med mer bakker, eller fortsette på motorveien til flyplassen hvor det virkelig blir forbudt for syklister. Uansett ender man etterhvert opp på GC-191 gjennom Carrizal, Arinaga og El Doctoral. Her er det bytrafikk hele veien og mye å passe på, men samtidig nesten alltid medvind og relativt flatt!

Til slutt krysser vi motorveien en siste gang og kjører på GC-500 forbi Bahia Feliz og San Agustin tilbake til Maspalomas.

Route data

Ridden16.03.2010
Distance197,3 km
Ascent3125 m
Lowest point0 m
Highest point652 m

Comments

Be the first to add a comment to this route
Your name 
Ride dateIf you have already ridden this route, you can fill in the date you did so here. This will help other users determine if your experiences still apply. Fill in the date with this format: M/d/yyyy
Comment
To verify that you're a normal user and not a spam robot, please enter the two words from the image below in the text box. If you cannot read the words, click the refresh button (the upper button of the three buttons next to the text box) to get new words.

Ride times

Your speedYour time
20 kp/h09:51:54
25 kp/h07:53:31
30 kp/h06:34:36
35 kp/h05:38:14
40 kp/h04:55:57

Waypoints

NameFrom startTo endFrom lastAltitudeAscentDescent
Puerto Rico20,0 km177,3 km20,0 km500
San Nicolas64,3 km133,0 km44,3 km47932891
Agaete97,9 km99,4 km33,6 km11843875
Las Palmas133,7 km63,6 km35,8 km4474479
Ingenio163,1 km34,2 km29,4 km270410148

Places