Løypa rundt Gran Canaria følger kysten det meste av veien og krysser noen halvhøye fjell. På sørsiden av øya finnes det fine og relativt lite trafikkerte veier å kjøre på, men på nordsiden er det få alternativer til motorveiene.
Med utgangspunkt i Maspalomas starter vi vestover på GC-500 og følger den forbi Puerto Rico til Puerto Mogan, hvor GC-200 overtar. Her begynner også bakkene med to små fjelloverganger på de neste 16 kilometrene, med høyeste topp på ca 650 moh.
Etter disse to klatringene følger en lang nedoverbakke mot San Nicolas og siste mulighet for å bunkre med mat og vann før vi kjører opp den lengste og tyngste bakken på turen. Her blir det klatring og svette i 9 km og 6% stigning i snitt.
Deretter blir terrenget mer opp-og-ned frem til Agaete på nordvesttuppen av øya, hvor det flater ut og veien blir mer motorveiaktig. Til tross for skiltene som sier med tekst at dette er en motorvei, er det ikke en ordentlig motorvei og det er ikke forbudt for syklister noen steder på veien til Las Palmas. Trafikken kan bli tett likevel, så pass på.
En liten advarsel: hvis man blir stoppet av Guardia Civil (de hvite og grønne politibilene) mens man sykler på en ordentlig motorvei hvor sykling er forbudt, blir sykkelen din konfiskert med mindre du kan bla opp boten på flere hundre euro på stedet.
I Las Palmas må man gjøre et valg. Vi kjørte av motorveien og fant veien ned gjennom bygatene til østkysten, men man kan fortsette rett frem gjennom tunnelen og havne på østkysten mer direkte. Uansett ender man på GC-1, som på dette stedet er en travel, seks-felts hovedvei, men fremdeles ingen motorvei. Utenfor Las Palmas finnes det en tunnel man må gjennom som er skiltet forbudt for fotgjengere, men ikke syklister. Forstå det den som kan, men det er hvertfall ikke forbudt.
Når man kommer ned til Telde kan man svinge av motorveien som vi gjorde og fortsette i innlandet med mer bakker, eller fortsette på motorveien til flyplassen hvor det virkelig blir forbudt for syklister. Uansett ender man etterhvert opp på GC-191 gjennom Carrizal, Arinaga og El Doctoral. Her er det bytrafikk hele veien og mye å passe på, men samtidig nesten alltid medvind og relativt flatt!
Til slutt krysser vi motorveien en siste gang og kjører på GC-500 forbi Bahia Feliz og San Agustin tilbake til Maspalomas.
Ridden | 16.03.2010 |
Distance | 197,3 km |
Ascent | 3125 m |
Lowest point | 0 m |
Highest point | 652 m |
Your speed | Your time |
20 kp/h | 09:51:54 |
25 kp/h | 07:53:31 |
30 kp/h | 06:34:36 |
35 kp/h | 05:38:14 |
40 kp/h | 04:55:57 |
Name | From start | To end | From last | Altitude | Ascent | Descent | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Puerto Rico | 20,0 km | 177,3 km | 20,0 km | 5 | 0 | 0 | |
San Nicolas | 64,3 km | 133,0 km | 44,3 km | 47 | 932 | 891 | |
Agaete | 97,9 km | 99,4 km | 33,6 km | 11 | 843 | 875 | |
Las Palmas | 133,7 km | 63,6 km | 35,8 km | 4 | 474 | 479 | |
Ingenio | 163,1 km | 34,2 km | 29,4 km | 270 | 410 | 148 |